Jaarverslag Stichting Flore 2015

Alleen ga je sneller, samen kom je verder

Het jaarverslag van Stichting Flore over het jaar 2015 is gereed. 

Prachtig die kanteling binnen Stichting Flore die in 2014 al in gang is gezet. Maar wat betekent dat nu werkelijk voor kinderen en ouders? We schetsen u een beeld in ons jaarverslag (http://issuu.com/frisoscheltemadeheere/docs/jaarverslag_flore_2015_de_verhalen_/36?e=12050584/36068487). 

Vanuit de missie en visie van Stichting Flore wordt de essentiële bijdrage die wij leveren aan de ontwikkelingsmogelijkheden van kinderen expliciet genoemd. Elk kind doet er toe en het is onze taak om een rijk leef- en leerklimaat voor de kinderen te organiseren zodat zij zich in een veilige omgeving optimaal kunnen ontplooien. Het adagium ‘eigenaarschap’ vereist daarbij dat er optimale ondersteuning en faciliteiten beschikbaar zijn om eigenaar te kunnen zijn. Kinderen hebben voor dat eigenaarschap een veilige omgeving nodig, uitdaging en ruimte voor nieuwsgierigheid en onderzoeken. Een veilige uitdagende omgeving die zij samen met hun ouders en de leerkrachten op school verkennen. De professionals op school, om dit kind heen, zijn daarvoor opgeleid en hebben voor hun eigenaarschap dezelfde ruimte nodig. Het is prachtig om te zien dat in 2015 vele scholen en heel veel leerkrachten en ouders kleine en grote stappen zetten in dit proces. Van uniformiteit gaan we naar pluriformiteit en samen ontdekken we de kracht van het samen leren en ontwikkelen.

Deze ontwikkeling vraagt nogal wat van iedereen en van de organisatie. Wat is het gemakkelijk om te werken vanuit uniforme regels, protocollen en vastgesteld beleid. De kracht van pluriformiteit kan alleen maar uitgenut worden als regie, verantwoordelijkheid en dus eigenaarschap laag in de organisatie wordt belegd. Niet de centrale organisatie die voor alle scholen en alle personeelsleden en kinderen de kaders en regeltjes gaat vaststellen. Nee, scholen, directies, teamleden, medezeggenschapsraden en kinderen moeten zelf de mogelijkheid krijgen om keuzes te maken. En met vallen en opstaan zich kunnen ontwikkelen. Het maximale doen voor kinderen om zich optimaal te kunnen ontwikkelen tot een goede burger in onze samenleving kan niet anders dan in afstemming tussen kind, ouders en professionals. Steeds meer scholen gaan in gesprek met kind en ouders over de onderwijsontwikkeling. Educatief partnerschap rond het kind. Elke school, elke volwassene en elk kind is immers uniek. De enorme actieve betrokkenheid van ouders in de Raad van Toezicht, de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad en de Medezeggenschapsraden van de scholen geeft vertrouwen voor de toekomst. Fijn is het om te ervaren dat de visie en de wil aanwezig zijn. Maar dit is allemaal niet zomaar even geregeld. Daar kunnen we rustig een periode van vier tot vijf jaar voor uittrekken. Het is goed om te mogen ervaren dat ook in 2015 de financiën op orde zijn. Bijzondere ervaring was de totstandkoming van het Strategisch Beleidsplan 2016-2019 waarin, vanuit de inhoud, vele activiteiten worden benoemd die het proces van kwaliteitsontwikkeling door vergroting van eigenaarschap en regie ondersteunen. De organisatie zal daar ook een substantieel deel van haar eigen vermogen in de komende jaren beschikbaar voor stellen.

Mooi om te zien en mogen ervaren hoe wij, onderwijs- en onderwijsondersteunend personeel, directeuren, ouders, toezichthouders en bestuurder, in gezamenlijkheid, werken aan de constante verbetering van de kwaliteit van het Flore-onderwijs op onze scholen. Samen zijn we Flore.

Ik wens u veel inspiratie en leesplezier.

 

Adrie Groot

Voorzitter College van Bestuur

 

Hier leest u het jaarverslag van 2015 van Stichting Flore (https://issuu.com/frisoscheltemadeheere/docs/jaarverslag_flore_2015_de_verhalen_/36?e=12050584/36068487)

Hier leest u het financiële gedeelte van het jaarverslag van Stichting Flore (http://issuu.com/frisoscheltemadeheere/docs/jaarverslag_flore_2015_de_cijfers_w/1?e=12050584/36068668)

Jaarverslag-Flore-2025-3d Jaarverslag-Flore-2025-3d